ناوبری AR برای رانندگان: دنیایی را تصور کنید که در آن رانندگان می توانند هنگام حرکت در جاده های سراسر جهان راهنمایی های بصری ای دریافت کنند که بصورت لحظه ای به شیشه جلوی خودرو آنها منتقل می شود. آنها میتوانند فلشهای مجازی را ببینند که آنها را در جهت صحیح هدایت میکند، هشدارهایی که به آنها در مورد مشکلات مکانیکی احتمالی اطلاع میدهد، و حتی اعلانهایی را دریافت میکنند تا به آنها کمک کند که ایمنتر رانندگی کنند.
هرچند این مفهوم ممکن است آینده نگرانه به نظر برسد، اما تجربههای رانندگی مانند این ممکن است آنقدرها که ما فکر میکنیم دور نباشند. در حال حاضر، مبتکران در سراسر صنعت خودروسازی شروع به پیادهسازی ابزارهای جدید واقعیت افزوده (AR) در جدیدترین مدلها و طرحهای خودروی خود کردهاند.
به گفته Fortune Business Insights، بازار جهانی AR در بخش خودرو نیز در فضایی خارقالعاده در حال رشد است. ارزش این فضا در سال 2021 به 4.51 میلیارد دلار می رسد و تا سال 2028 می تواند به 14.44 میلیارد دلار برسد. این فناوری چه نوع مزایایی را ارائه می دهد و با چه چالش هایی ممکن است مواجه شود؟
Extended Reality مدتی است که موجی در صنعت خودرو ایجاد کرده است. ابزارهای واقعیت مجازی به شرکتها راه مناسبی برای گرد هم آوردن طراحان و تیمها در هنگام کار بر روی نمونههای اولیه میدهد. واقعیت ترکیبی و افزوده می تواند بازرسی ها را متحول کند و فرآیندهای تضمین کیفیت را ساده کند. XR حتی به مصرفکنندگان اجازه میدهد تا بدون بازدید از نمایشگاه، خودروهای خود را تست کنند.
افزودن AR به سیستم ناوبری در دنیای اتومبیلرانی تنها یکی از آخرین نمونه هایی است که نشان می دهد چگونه واقعیت افزوده می تواند نحوه رانندگی ما را در آینده تغییر دهد. تجارب ناوبری پیشرفته AR به طور فزاینده ای محبوب می شوند زیرا سازندگان وسایل نقلیه سطح بالا به دنبال راه های جدیدی برای جذب مشتریان ثروتمند با فناوری چشمگیرتر هستند.
کادیلاک در سال 2021 اعلام کرد که Escalade جدید دارای یک سیستم هدایت AR خواهد بود و جنسیس نیز سیستم AR منحصر به فرد خود را دارد. ناوبری AR فقط بر دنیای اتومبیلرانی نیز تأثیر نمی گذارد. خلبانان F-35 اکنون از کلاه ایمنی واقعیت افزوده خود اطلاعاتی در مورد محیط اطراف خود دریافت می کنند و گوگل حتی در حال ارائه مسیرهای پیاده روی با واقعیت افزوده برای نقشه ها است.
افزودن AR به یک سیستم ناوبری ممکن است فرآیندی پیچیده به نظر برسد، اما در بیشتر سیستمهای موجود امروزی، به سادگی افزودن یک دوربین به سپر جلویی برای ارائه اطلاعات در زمان واقعی به سیستم است. بقیه فناوری از نرم افزار داخلی متصل به داشبورد می آید. به عنوان مثال، رانندگان دارای وسایل نقلیه BMW i4 می توانند از طریق سیستم اطلاعات سرگرمی خود با استفاده از دوربین دید جلوی سیستم به جهت های واقعیت افزوده دسترسی پیدا کنند.
این فناوری فلش های تعاملی را بر روی صفحه نمایش لمسی ارائه می دهد که به رانندگان نشان می دهد که چه زمانی باید بپیچند یا مسیر را تغییر دهند. این آزمایشهای اولیه با راهحلهای AR در ناوبری مزایای واضحی را ارائه میدهند از جمله اینکه دسترسی سریع به اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری هوشمندانه را برای رانندگان آسان تر می کنند.
سیستمهای واقعیت افزوده میتوانند به رانندگان کمک کنند تا تصمیمهای سریعتری در جاده بگیرند که خطر تصادف و مسائل مشابه را کاهش میدهد. این راهحلها همچنین میتوانند تجربه کلی رانندگی را با ارائه اطلاعات هوشمند به هر راننده در زمان واقعی بهبود بخشند، بنابراین احتمال گم شدن آنها در مسیر رسیدن به مقصد کمتر است. در برخی موارد، AR حتی میتواند رانندگان را با کاهش نیاز به بررسی گوشیهایشان برای دستورالعملها و راهنماییها در حین رانندگی ایمنتر کند.
بزرگترین مشکل سیستم های ناوبری AR فعلی این است که پتانسیل کامل یک محیط AR را ارائه نمی دهند. این دستگاههای جدید معمولاً روی صفحهنمایشهای داشبورد کار میکنند، به این معنی که کاربران همچنان باید چشم خود را از جاده بردارند تا به اطلاعات موجود دسترسی داشته باشند.
در حالی که برخی از رانندگان در حال حاضر شروع به دیدن مزایای ناوبری AR در وسایل نقلیه فعلی خود کرده اند، قبل از اینکه این راه حل ها به پتانسیل کامل خود برسند کارهای زیادی باید انجام شود. در حال حاضر، ما در مراحل اولیه چشم انداز ناوبری AR هستیم که بر استفاده مداوم از داشبورد خودرو متکی است. با این حال، در آینده، این سیستم ها می توانند به طور کامل جایگزین شوند.
از آنجایی که شرکت ها همچنان به آزمایش واقعیت افزوده در چشم انداز خودرو ادامه می دهند، آنها به طور فزاینده ای به دنبال راه هایی برای حذف کامل صفحه نمایش هستند و به جای آن اطلاعات را روی شیشه جلو می فرستند و به آنها امکان می دهد چشمان خود را بر جاده حفظ کنند. این امر باعث می شود رانندگان مجبور نباشند دائماً چشم خود را از جاده بردارند و مزایای ایمنی مرتبط با ناوبری AR را به طور کلی افزایش می دهد.
ناوبری واقعی واقعیت افزوده که محتوا را در نمای شیشه جلو جاسازی می کند، مزایای بسیار بیشتری نسبت به راه حل های واقعیت افزوده که امروزه می شناسیم، خواهد داشت. با این حال، شرکت ها قبل از رسیدن به این مرحله باید بر چالش هایی غلبه کنند. این شکل جدید واقعیت افزوده مستلزم استفاده از فناوری جدید با پروژکتورهایی است که قادر به ارائه تصاویر با وضوح بالا در میدان دید بسیار گستردهتری هستند.
علاوه بر این، شرکتها باید اطمینان حاصل کنند که اطلاعات ارسال شده از دوربینها به سیستمهای «مغز» واقعیت افزوده تقریباً بلافاصله تحویل داده میشود. این امر برای حصول اطمینان از اینکه رانندگان اطلاعات و مسیر درست را در مهم ترین لحظه دریافت می کنند بسیار مهم است.
در حال حاضر، خودروهای مفهومی و پتنت های تولید شده توسط خودروسازان نشان می دهد که ما فعالانه در این مسیر حرکت می کنیم. با این حال، ممکن است مدتی طول بکشد تا سیستمهای واقعیت افزوده واقعی را در خودروهای معمولی روزمره ببینیم. اگر شرکتها در انتقال واقعیت افزوده به شیشه جلو خودرو موفق باشند، میتوانیم از تجربیات رانندگی ایمنتر و بصریتر در سالهای آینده بهره ببریم.
منبع: www.xrtoday.com
استودیو ONTOP میخواهد با XR Esports سالن های تئاتر را به زندگی بازگرداند آیا تا به حال شده که یک سالن ...